středa 20. února 2013

Váňa vs. Facebook

Dnešní přednáška Dějin peněžních institucí a kategorií, která mimochodem trvala jen 30 min, mě přiměla k zamyšlení proč vlastně používáme sociální sítě? Proč jsme online prakticky 24 hodin denně? Proč o skoro každé činnosti informujeme "své" přátele (potom co si mě do přátel začali přidávat osoby, které mají alespoň jednoho společného přítele. Začínám mít trochu obavy, jestli termín "přítel" ve FB-řeči neznamená něco jiného, než co v "lidské" řeči)? Proč zveřejňujeme kvanta fotek?

Čím dál tím více lidí, které znám, bez Facebooku již nedokáží žít. V dnešní době kdo ho nemá, prostě neexistuje. Nechci tady moralizovat ani psát "nesmysly" o tom, co dělali naši rodiče, prarodiče... Tato sociální síť a samozřejmě i jiné nám umožňuje "posunout" komunikaci na vyšší level. Nyní už nejde jen o samotnou komunikaci, ale sdílení každodenních činností. Napřiklad napíše-li si nějaký student do statusu: "Dnes škola... hlavně, aby byl už pátek." Spousta jeho přátel mu pod tento status dá "like", případně komentář: "Já taky", či "haha nemusím" apod.

Je až famózní, co všechny díky Facebooku zjistíme o jiných osobách ("přátelích"), jenž jsme viděli třeba jen jedinkrát v životě, ale potvrdili nás jako přítele. Odpadají otázky typu: "Chodíš s někým?" "Co studuješ/děláš za práci?" "Bydlíš pořád ve stejném městě" aj. Na druhou stranu nás tato přílišná informovanost okrádá "překvapivě" o soukromý, ale chrání před společenským faux pas.

A na závěr také můj vztah k FB? Nepopiratelně je pro mne skvělým pomocníkem při komunikaci přes chat. Mám-li být upřímná, tak sice zpočátku se mi dařilo nepodlehnout této mánii, nicméně v současnosti jsem v tom až po uši :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat